Elevkonferens med 60 elever från åk 7-9 i Farsta

Bild med citat

Den 16:e februari samlades omkring 60 elever i Farsta på konferens om elevinflytande och påverkansarbete. Eleverna är aktiva i elevråd, är elevskyddsombud och kamratstödjare från Hökarängsskolan, Kvickentorpsskolan och Gubbängskolan.

Eleverna inledde dagen med att hålla presentationer för varandra om sina skolor. De berättade om hur arbetet med elevinflytande var organiserat hos dem, vad som var aktuellt för dem just nu, hur skolorna såg ut och vilka aktiviteter och traditioner varje skola hade. Då alla elever inte känner varandra sedan tidigare och inte känner till de andra skolorna lika bra som sina egna var detta mycket uppskattat.

Jag har lärt mig att prata mer i grupp och att diskutera tillsammans.

Fokus för resten av dagen var elevinflytande, påverkansarbete och att göra sin röst hörd. Vi tittade på vilka det är som har makt att påverka skolan egentligen och vart olika beslut tas som rör skolan och eleverna. Vad säger skollagen om elevinflytande och demokrati? Hur organiserar man egentligen skolan så att alla elever får inflytande? Den frågan fick bli dagens röda tråd när eleverna i blandade grupper från de olika skolorna diskuterade hur man kan göra skolan till en trygg plats fri från diskriminering och vad de tycker behöver förbättras på skolorna. I grupper tog eleverna fram en påverkansplan om hur de kunde påverka i en viss fråga som de hade valt ut gemensamt. Till slut vässade alla sina argument och höll argumenterande tal för varandra i frågan som de hade jobbat med under dagen.

Jag har lärt mig om hur man gör om man vill förändra något så att det blir så.

Sedan 2007 har DemokratiAkademin jobbat med Farstas tre kommunala högstadieskolor för att samverka och utveckla skolans demokratiuppdrag och i synnerhet elevinflytandet. 2011-2012 skedde detta arbete i projektform med stöd från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, med Anna-Lena Lodenius som projektledare.

Arbetet bygger på nätverk bland elevernas och vuxenstödjarnas olika funktioner där vi gemensamt fortbildar och stöttar varandra i demokratiuppdraget. Samverkan mellan de tre skolorna gör att varje skolas elevråd, elevskyddsombud, kamratstödjare, vuxenstödjare och rektorer har stöd hos varandra och en kontinuitet i arbetet med demokrati. Vi har en gemensam årscykel där vi återkommande varje år arbetar med skolornas olika demokratiforum.

2012 gav vi ut boken ”Att bygga en demokrati i skolan” som bygger på arbetet med Farstas skolor. I den finner du såväl en beskrivning av arbetet samt konkreta metoder vi har använt oss av.

Speak Your Mind

*